Dragonball Online Mouse Pointer Blue

Pages

Followers

28 December 2010

renungkan bersama~

ada apa2 komen ?
: : baru2 ni , 26 november jam 1.54am , pagi sblum malaysia lwn indonesia utk final kt bukit jalil tu , kwn sy telah dpt satu msg kt fb . bukti nya kt dlm gmbaq tu lah . sndri tgk na . klau x jelas , ni la apa yg hamba Allah tu ckp . 
  
 "benar-benar tak tahu malu negara MALINGSHIT kamu! batik indonesia diklaim , lagu rasa sayange diklaim , Reog Pornorogo diklaim , hingga kata-kata "tanah tumpahnya darahku" juga diklaim . woi sedar dong ! Negara kamu negara bangsat . semua negara di ASEAN membenci negaramu . Dasar negara boneka ! Merdeka saja hasil pemberian . hingga melaju ke Final AFF juga hasil pemberian Indonesia . Semoga Allah memberikan ganjaran yang setimpal atas kebiadapan Malaysia ! "

: : p/s - klau xphm tu , wat2 phm la eak . sy pun bkn org indon . x phm sume mkna .

sambung balik . hamba Allah yg bernama "Andi Syahrullah" ni mungkit terlalu taksub dgn ego nya sndiri . gara2 bola , ego nya jd begitu tinggi. dan brdasarkan nma penghantar msg ni jugak , kita dpt taw yg dy ni seorang Islam . adakah dy ni benar2 islam ? yg tu sy x boleh nk ckp apa2 lah . rasulullah bersabda : “Sesiapa yang memanggil orang lain dengan ‘kafir’ atau ‘musuh Allah’ sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

apa yg nak sy perkata kan kt post kali ni , msg2 begini lah yg menyebabkan kita sesama islam boleh menyebabkan berpecah belah . rasulullah bersabda : Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “ Sesungguhnya Allah meredhakan tiga perkara bagi kamu dan Ia membenci tiga perkara bagi kamu. Ia redha supaya kamu mengabdikan diri kepada-Nya dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu dan supaya kamu semua berpegang teguh dengan tali (agama) Allah dan janganlah kamu berpecah belah. Dan Ia membenci bagi kamu berkata begini begitu, banyak bertanya dan mensia-siakan harta.”

(Muslim)





Selaku 
hamba, kesukaan kita hndaklah selari dgn kesukaan Allah. Apa saja yg kita lakukn jika Allah mnyukainya, maka kita hndaklh mnjadiknnya sbgai satu amalan. Sama ad kecil atau bsar, ajib atau sunat asalkan Allah menyukainya, kita mstilah melakuknnya. Itulah manifestasi dari cnta kita yg mndalam trhdap Allah SWT. Samalah jugak keadaannya dgn seseorang yg tentu akan menyukai apa sja yg disukai oleh org yang dicintainya. Ia bukan soal mndpt pahala atau fadhilat ttpi lebih kpd hasrat utk mnyatakn dan mmbuktikn cinta dan kehambaan kita kpd Allah. Begitu juga dgn aspek kebencian. Ia hendaklah selari dgn kbencian Allah dgn mksud bhw kita meninggalkan ap saja prbuatan dan amalan yg dibenci oleh Allah. 
Dlm hal ini tak dinafikan bahawa nafsu pasti mndorong kita utk brbuat apa yang Allah benci kerana nafsu suka kpd apa yg Allah benci dan benci kpd ap yg Allah suka. Ttpi iman yg kuat dan teguh akn dapat melawan nafsu disebabkan rasa brtuhan dan rasa kehambaan yg mendlm dalam diri. Itulah antara ciri-ciri taqwa yang sejati


apa yg kita boleh buat dgn org mcm ni , cuma lah berdoa agar pintu hati dy trbuka . kita tak boleh mndoa kan keburukan ke atas nya . 
didalam setiap kedudukan dan keadaannya tenang, maka doa kn nya agar mendapat hidayah adalah diutamakan. Bagi keadaan perang dan sama ada menyerang atau mempertahankan diri, maka do’a keburukkan keatas mereka merupakan keadaan yang diperlukan. 

walau apa2 pun kita kena lah egt bhw memutuskan silaturrahim adalah satu dosa besaq . 
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia memanjangkan silaturrahim”  (
Riwayat al-bukhari)

2 comments:

beloved, zatie~ said...

hurm~ adek sy pOwn kena maki2 gak lam fb dy...pyokOng INDON fanaTiC sgt~

ustaz hikmah said...

: : nk wat cmna . sy pun ad kena kt fb tu . klau ikutkn hati , mmg nk kena kn balik . tp tu lah . syaitan akn mngambil ksempatan bila kita marah . sbaq ja lah .

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...