Dragonball Online Mouse Pointer Blue

Pages

Followers

30 December 2010

: : bola itu bulat~

: : uh , suma pakat cerita tntang bola . sana bola , sini bola . apa2 pun , thniah lah buat pasukan malaysia coz menang piala aff suzuki buat kali pertama nya dalam sejarah bola sepak negara . klau nk brcerita tntang bola , memang x larat . awal pagi td , kira2 kul 4 pagi , sy smpt jugak lah tgk salah satu game EPL . ad 3 game pagi tu . dan ini lah keputusannya :
 chelsea 1-0 bolton
liverpool 0-1 Wolverhampton W. 
wigan 2-2 arsenal 

segala-gala nya boleh jadi . sebab bola tu bulat . tp bukan psai ni nk crita . ni sekadar mukadimah ja  . apa yg nk di kata kn kt post kali ni ialah cuba kita kaitkan segala posisi dlm bola dgn kehidupan kita ni . mybe kita x sedaq . tp itu lah bola . tetap bulat dan tetap comey . ( er , yg ni x da kaitan . sj ja )


firstly nya , posisi yg paling menarik ialah striker ataupun penyerang yg mana sntiasa mahu mnjaring kn gol dan yg sntiasa dahaga kan gol . ok . cuba kita alih kn suasana itu ke dalam kehidupan realiti kita ni . anggp kan kita ini sorg penyerang tu . yg mna mahu kan gol , dan sntiasa dahaga kn gol . kemudian nya , aggap pulak kita ni seorng mukmin yg cuba mmperoleh pahala , dan sntiasa dahagakn pahala . alangkah indah nya jika sprti tu kan . rasulullah bersabda : : 



Hadis Sahih Bukhari Jilid 4. Hadis Nombor 1745.
Dari lbnu 'Abbas r.a., dari Nabi saw. yang diriwayatkannya dari Tuhannya, beliau bersabda: Tuhan berkata: Sesungguhnya Allah menuliskan semua kejahatan dan kebaikan, kemudian dijelaskannya: Siapa yang berniat melakukan satu kebaikan dan tidak dilaksanakannya, maka Tuhan menuliskan di sisi-Nya untuk orang itu satu kebaikan yang sempurna. Kalau orang itu berniat melakukan suatu kebaikan dan hal itu dilaksanakannya, maka Tuhan menuliskan di sisiNya untuk orang itu sepuluh kebaikan sampai tujuh ratus kali lipat, sampai berlipat ganda. Siapa yang berniat melakukan suatu kejahatan, tetapi tidak dilaksanakannya, maka Tuhan menuliskan di sisiNya untuk orang itu satu kebaikan yang sempurna. Tetapi kalau ia berniat melakukan kejahatan dan dilaksanakannya, maka Tuhan menuliskan di sisiNya untuk orang itu, satu kejahatan."



tiba di posisi yg mna seronok tgk bila maen . ni la org pggil midfielder or pemain tengah di mna pemain ni lah yg melakukan serangan dan memberikan lorongan bola kepada penyerang, tetapi juga menolong pertahanan dengan mengganggu serangan pasukan lawan pada peringkat awal . dlm mengrealiti kn posisi ni ke dlm kehidupan kita , byg kn kita sbgai pmain tengah cuba melorongkan bola dan menolong pertahanan di bawah tu . byg kn kembali kita adalah seorang mukmin yg cuba melorongkan kebaikan ke diri sndiri dan menolong mmpertahankan jiwa dan hati pada peringkat awal . habatnya jika dpt jd midfield tu kn . rasulullah bersabda : :



 
Hadis Sahih Bukhari Jilid 4. Hadis Nombor 1706.
Dari Abu Musa al-'Aysaari r.a katanya: Nabi saw berkata: "Setiap orang Islam berkewajiban untuk bersedekah." Para sahabat bertanya: "Kalau tidak ada apa-apa?" Rasul menjawab: "Ia berusaha dengan kedua tangannya, lalu ia mendapat manfaat bagi dirinya dan ia bersedekah." Mereka bertanya: "Kalau ia tidak sanggup, atau tidak melakukannya?" Rasul menjawab: "Ia membantu orang yang menderita dan memerlukan bantuan." Mereka bertanya: "Kalau tidak lakukannya?" Rasul menjawab: "Ia menyuruh melakukan kebaikan." Mereka bertanya: "Kalau ia tidak melakukannya?" Beliau menjawab: "Ia menahan diri untuk tidak melakukan kejahatan. Itu bererti sedekah baginya."



kini tiba pulak posisi yg mana perlu mencegah drpd pemain lawan mghampiri panjaga gol dan jaring gol . 
em , posisi tu ialah defender or pertahan atau apa2 ja lah yg hgpa nk pggil . asal kn depa ni cegah musuh nk dekat ngn pnjaga gol dan jaring gol tu . dlm mengaitkan kes ini ke dalam kehidupan seharian kita , anggp lah kita sbgai defender trsebut cuba halang pemain lawan . kemudian anggp plak kita seorang mukmin yg cuba mnghalang dosa2 dan mksiat dekati hati kita yg bertindak sbgai pnjaga gol . rasulullah bersabda : :



Dari Abu Hurairah r.a katanya, nabi s.a.w bersabda:”Hati seorang tua tetap muda dalam hal mencintai dua perkara iaitu dalam hal mencintai hidup dan harta benda.”
(Muslim)

elakan hati kita dengan perkara yg di nyatakan .



dan yg paling mengancam ( konon nya lah ) ialah posisi penjaga gol or keeper or apa2 lah yg mengelak kan bola dri msuk ke dalam jaring gol . tugas ni agk berat sbb nya kna elak kn bola terus menerjah jaring . ( cewaahh ) ok . disini kita cuba kita renung kan ke dalam kehidupan seharian kita . anggap lah bola itu sebagai dosa dan penjaga gol itu adalah kita sendiri yg mana perlu mnghadapi dosa itu sendiri . dalam menghadapi dugaan yg mncabar tu , syaitan merupakan musuh yg mahu menjaringkan dosa  itu ke dalam buku catatan kita . oleh itu , rasulullah bersabda : : 
  
Hadis Sahih Bukhari Jilid 3. Hadis Nombor 1478.
Dari Ibnu Abbas r.a., katanya: Nabi s.a.w. pernah memohonkan perlindungan untuk Hasan dan Husain. Beliau bersabda: "Bahawa bapa (nenek) kamu Ibrahim pernah memohonkan perlindungan untuk Ismail dan Ishak dengan kalimat: "Saya memohonkan perlindungan dengan kalimat Tuhan yang sempurna, dari semua syaitan dan kuman-kuman yang mengandung racun dan dari pada semua mata yang berbahaya".



walaupun begitu , kita akui yg bola itu tetap bulat . di kejaq ke sana sini walau kdg2 tu , kita boleh bg sorg satu biji . x yah nk kejaq2 dah . anyway , bola tetap bola dan bola itu bola . 


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...