Dragonball Online Mouse Pointer Blue

Pages

Followers

28 October 2010

ADAB-ADAB BELAJAR

kita sebagai pelajaq , sering kali mengabaikan adab-adab belajar . ni ada la sikit antara2 adab nk blajaq .

ADAB-ADAB BELAJAR




1.     Seseorang pelajar hendaklah mempunyai sifat-sifat mahmudah iaitu mensucikan hati lahiriah dan batiniah daripada sifat-sifat yang tercela. Ilmu pengetahuan pula adalah ibadat batin mendekatkan jiwa kepada Allah. Jadi untuk mengesahkan ibadat batin ini, terpaksalah hati yang bertindak sebagai wadah (bekas) dicuci terlebih dahulu, agar ilmu pengetahuan itu suci daripada sifat-sifat tercela.


2.     Hendaklah seorang pelajar mentaati segala tunjuk ajar guru dan meninggalkan pendapat diri sendiri.


3.     Hendaklah seorang pelajar rajin bertanya kepada guru tetapi mengenai persoalannya yang dalam ruang lingkup yang diizinkan oleh gurunya.


4.     Pada peringkat permulaan, pelajar hendaklah mengelakkan diri daripada mendengar pertentangan pendapat, iaitu daripada banyak guru, sama ada ilmu keduniaan atau akhirat.


5.   Seorang pelajar itu hendaklah mempelajari semua mata pelajaran, jangan meninggalkan sebahagian yang lain kerana hanya mahukan maksud tertentu dan mata pelajaran yang diambilnya itu. Jika umur pelajar itu panjang, pelajarilah pula ilmu pelajaran itu secara mendalam. Jika dirasakan telah tua dan mungkin tidak sempat, maka pelajarilah bahagian yang lebih penting dan utama,seperti ilmu Fardhu Ain. Pelajar hendaklah mengetahui bahawa ilmu yang paling utama ialah “mengenal Allah Ta’ala”.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...