PEMBAHAGIAN AKHLAK DALAM SIFAT ATAU DIRI.
Akhlak di bahagi menjadi kepada dua bahagian
iaitu :
v Akhlak Mulia, Akhlak yang Terpuji
(Al-Akhlakul Mahmudah)
v Akhlak Buruk, Akhlak Tercela (Al-Ahklakul Mazmumah)
AKHLAK MULIA, AKHLAK YANG TERPUJI (AL-AKHLAKUL MAHMUDAH)
Ketahuilah, diantara keutamaan akhlak mulia (Al-Akhlakul
Mahmudah) adalah :
Pertama : Akhlak yang baik termasuk tanda
kesempurnaan iman seseorang, sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W: “Orang-orang
mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya.”
(Dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Shohihul Jami’, No. 1241)
Kedua : Dengan akhlak yang baik, seorang hamba
akan boleh mencapai darjat orang-orang yang dekat dengan Allah Ta’ala,
sebagaimana penjelasan Rasulullah S.A.W dalam sabda beliau: ”Sesungguhnya
seorang mukmin dengan akhlaknya yang baik mampu mencapai darjat disisi Allah
ialah orang yang berpuasa dan qiamullail.” (Dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani
dalam Shahihul Jami’, No. 1937)
Ketiga : Akhlak yang baik mampu menambah berat
amal kebaikan seorang hamba di hari kiamat, sebagaimana sabda Rasulullah :
“Tidak ada sesuatu yang lebih berat ketika diletakkan di timbangan amal (di
hari akhir) selain akhlak yang baik.” (Shahihul Jami’, No. 5602)
Keempat : Akhlak yang baik merupakan sebab yang
paling banyak memasukkan manusia ke dalam syurga. Hal ini sebagaimana
disabdakan Rasulullah ketika ditanya tentang apa yang bisa memasukkan manusia
ke dalam surga. Beliau menjawab: “Bertakwa kepada Allah dan akhlak yang baik.”
(Riyadhus Shalihin).
Perbuatan
baik atau buruk yang dilakukan seseorang tanpa ada hubungannya dengan akhlaknya
atau tabiatnya adalah hanya bernilai perbuatan. Suatu ketika seorang yang
akhlaknya buruk tanpa kesadaran akan makna baik buruk melakukan suatu perbuatan
yang bernilai baik. Demikian juga seseorang yang sebenarnya akhlaknya baik,
suatu ketika tanpa menyadari makna keburukan melakukan sesuatu yang bernilai
buruk.. Perbuatan baik dan perbuatan buruk dari dua orang itu hanya bernilai
sebagai perbuatan, tetapi tidak bermakna sebagai kebaikan atau kejahatan.
Dilihat dari sudut agama, maka perbuatan itu tidak mendatangkan pahala dan
dosa.
Akhlak
seorang hamba itu mampu mnjadi baik abila mengikuti jalan (sunnahnya) Nabi Muhammad,
sebab bagindalah orang yang terbaik akhlaknya. Allah Ta’ala berfirman:
(Al-Qalam: 4).
وَإِنَّكَ
لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ ﴿٤﴾
Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang amat mulia
Allah Ta’ala juga menegaskan: (Al-Ahzab:
21) :
Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh
ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah
dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah
banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)
Maka
sudah selayaknya bagi setiap muslim mempelajari riwayat hidupnya dari setiap
sisi kehidupan beliau (secara menyeluruh), yakni bagaimana baginda beradab
dihadapan Rabbnya, kelurganya, sahabatnya dan terhadap orang-orang bukan muslim.
Salah
satu cara untuk mempelajari itu semua adalah sering duduk (bergaul) dengan
orang-orang yang bertakwa. Sebab seseorang itu akan terpengaruh dengan teman
duduknya. Nabi bersabda: “Seseorang itu dilihat dari agama teman dekatnya. Kerana
itu lihatlah siapa teman dekatnya.”(HR Tirmidzi).
Kemudian
wajib juga bagi setiap muslim untuk menjauhi orang yang jelek akhlaknya.
Mudah-mudahan dengan begitu kita termasuk hamba-hamba Allah yang menghiasi diri
kita dengan akhlak yang baik.
Apa Yang Dimaksud Akhlak Yang Baik Itu ?
“Akhlak yang baik diantaranya: menghormati,
membantu dan menolong.”[1]
Ibnul Mubarak berkata: “Akhlak yang baik adalah: “berwajah cerah, melakukan
yang ma’ruf dan menahan kejelekan (gangguan).” Imam Ahmad bin Hambal berkata:
“Akhlak yang baik adalah jangan marah dan dengki.”
“Sebahagian ulama berkata: Akhlak yang baik
adalah menahan marah karena Allah, menampakkan wajah yang cerah berseri kecuali
kepada ahlul bid’ah dan orang-orang yang banyak berdosa,[2]
memaafkan orang yang salah kecuali dengan maksud untuk memberi pelajaran,
melaksanakan hukuman (sesuai syari’at Islam) dan melindungi setiap muslim dan
orang kafir yang terikat janji dengan orang Islam kecuali untuk mengingkari
kemungkaran, mencegah kezaliman terhadap orang yang lemah tanpa melampaui
batas.”(Iqadhul Himam, hal. 279)
Contoh Sifat Mahmudah:
Imam Al Ghazali r.a. telah menggariskan
10 sifat Mahmudah (terpuji) di dalam kitab Arbain Fi Usuluddin:
v
Taubat
Taubat iaitu kembali
daripada keburukan kepada kebaikan dengan beberapa syarat yang tertentu.
Firman Allah S.W.T:
۞ إِنَّ
رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَىٰ مِن ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ
وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَكَ ۚ وَاللَّهُ
يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ ۚ عَلِمَ
أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ ۖ فَاقْرَءُوا
مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ۚ
عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكُم مَّرْضَىٰ
ۙ
وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ
يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَآخَرُونَ
يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا
مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ
وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا
الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا ۚ وَمَا
تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا
وَأَعْظَمَ أَجْرًا ۚ
وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ
ۖ
إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٢٠﴾
(Surah Al – Muzammil - Ayat 20)
Maksudnya: Sesungguhnya Tuhanmu (wahai
Muhammad) mengetahui bahawasanya engkau bangun (sembahyang Tahajjud) selama
kurang dari dua pertiga malam dan selama satu perduanya dan selama satu
pertiganya dan (demikian juga dilakukan oleh) segolongan dari orang-orang yang
bersama-samamu (kerana hendak menepati perintah yang terdahulu); padahal Allah
jualah yang menentukan dengan tepat kadar masa malam dan siang. Dia mengetahui
bahawa kamu tidak sekali-kali akan dapat mengira dengan tepat kadar masa itu,
lalu Dia menarik balik perintahNya yang terdahulu (dengan memberi kemudahan)
kepada kamu; oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari
Al-Quran (dalam sembahyang). Dia juga mengetahui bahawa akan ada di antara kamu
orang-orang yang sakit dan yang lainnya orang-orang yang musafir di muka bumi
untuk mencari rezeki dari limpah kurnia Allah dan yang lainnya lagi orang-orang
yang berjuang pada jalan Allah (membela agamaNya). Maka bacalah mana-mana yang
sudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran dan dirikanlah sembahyang serta
berikanlah zakat dan berilah pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik
(ikhlas) dan (ingatlah), apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan
untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah,
-sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan yang amat besar pahalanya dan mintalah
ampun kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Syarat-syarat taubat:
·
Meninggalkan maksiat atau perkara dosa
tersebut.
·
Menyesal atas maksiat atau dosa yang
telah dilakukan.
·
Berjanji tidak akan mengulanginya lagi.
·
Mengembalikan hak-hak makhluk yang
dizalimi.
·
Mengerjakan perkara-perkara fardhu yang
telah luput.
Beberapa faedah dan hikmah taubat iaitu:
·
Menghidupkan jiwa yang resah karena dosa.
·
Mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu
Wa Ta’ala.
·
Meningkatkan ketaqwaan diri.
·
Membenteras tipu-daya syaitan yang selama
ini memerangkap manusia dengan berbuat dosa dan maksiat.
·
Memperolehi kemuliaan dan anugerah Allah
Subhanahu Wa Ta’ala dalam hidup di dunia dan akhirat.
v
Khauf (takut)
Khauf bererti takut akan Allah s.w.t.,
iaitu rasa gementar dan rasa gerun akan kekuatan dan kebesaran Allah s.w.t.
serta takutkan kemurkaanNya dengan mengerjakan segala perintahNya dan
meninggalkan segala laranganNya
Firman Allah s.w.t.:
يَا
بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ
وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ
( Surah Al-Baqarah - Ayat 40 )
Maksudnya: Wahai Bani Israil![41]
Kenangkanlah kamu akan segala nikmat yang telah Kuberikan kepada kamu dan
sempurnakanlah perjanjian (kamu) denganKu[42], supaya Aku sempurnakan
perjanjianKu dengan kamu dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu merasa gerun
takut, (bukan kepada sesuatu yang lain).
[41]. Israil adalah sebutan bagi
Nabi Ya'qub. Bani Israil adalah turunan Nabi Ya'qub; sekarang terkenal dengan
bangsa Yahudi.
[42]. Janji Bani Israil kepada Tuhan
ialah: bahwa mereka akan menyembah Allah dan tidak mempersekutukan-Nya dengan
sesuatu apapun, serta beriman kepada Rasul-Rasul-nya di antaranya Nabi
Muhammad s.a.w. sebagaimana yang tersebut di dalamTaurat. ”
|
v
Zuhud
Dunia adalah sebagai tempat berbuat
kebaikan dan amal soleh untuk akhirat yang kekal abadi selama-lamanya.
Allah berfirman:
أَمْ
حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ
خَلَوْا مِن قَبْلِكُم ۖ
مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ
وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ
نَصْرُ اللَّهِ ۗ
أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ ﴿٢١٤﴾
( Al Baqarah 214)
Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu
akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti
yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka
telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta
digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan
orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan
Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu
bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).
v
Sabar
Sabar iaitu menahan diri dari keluh kesah
pada sesuatu yang tidak disukai.
Sifat sabar perlu ketika menghadapi tiga
perkara berikut:
·
Menahan diri dari keluh kesah dan menahan
diri dari mengadu kepada selain Allah
subhanahu wata‘ala ketika tertimpa musibah atau bencana.
subhanahu wata‘ala ketika tertimpa musibah atau bencana.
·
Menahan diri dalam mengerjakan semua
perintah Allah.
·
Menahan diri dalam meninggalkan semua
larangan Allah.
Allah berfirman:
وَاسْتَعِينُوا
بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ
وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ
﴿٤٥﴾
(Al Baqarah 45)
Maksudnya: Dan mintalah pertolongan
(kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya
sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;
v
Syukur
Iaitu mengaku dan memuji Allah atas
nikmat yang diberi dan menggunakan segala nikmat itu untuk berbuat taat kepada
Allah.
v
Ikhlas
Sifat ikhlas ialah memfokuskan niat dalam
setiap ibadah atau kerja dilakukan semata-mata karena Allah subhanahu wa ta’ala
dan diqasadkan ( niat ) untuk menjunjung perintah semata-mata serta
membersihkan hati dari dosa riya’ , ujub atau menginginkan pujian manusia.
v
Tawakkal
Iaitu menetapkan hati dan berserah kepada
Allah atas segala hal, yakin bahwa Allah adalah yang mengadakan dan
memerintahkan tiap-tiap sesuatu. Berserah kepada Allah hendaklah disertai
dengan ikhtiar yang sempurna.
Allah berfirman:
إِذْ
هَمَّت طَّائِفَتَانِ مِنكُمْ أَن تَفْشَلَا وَاللَّهُ وَلِيُّهُمَا
ۗ
وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ
الْمُؤْمِنُونَ ﴿١٢٢﴾
(Ali 'Imran 122)
(Ingatlah) ketika dua puak dari kamu[223]
(pada hari peperangan Uhud itu) terasa lemah semangat (untuk meneruskan
perjuangan) kerana takut, padahal Allah Penolong dan Pelindung mereka dan (jika
sudah demikian) kepada Allah sahajalah hendaknya orang-orang yang beriman itu
bertawakal.
[223.] Yakni: ibnu Salamah dari suku
Khazraj dan ibnu Haritsah dari suku Aus, keduanya dari barisan kaum muslimin.
v
Mahabbah (kasih sayang)
Cintailah manusia dengan apa yang engkau
cintai bagi dirimu sendiri, niscaya engkau menjadi manusia yang paling adil
v
Redha
Ridha akan segala ketetapan Allah.
Allah berfirman:
قُل
لَّن يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا
ۚ
وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ
الْمُؤْمِنُونَ ﴿٥١﴾
(At Taubah 51)
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): Tidak sekali-kali akan
menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami.
Dialah Pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka
kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal.
v
Dzikrul Maut (mengingat mati)
Senantiasa mengingat bahwa kematian itu
pasti mendatangi masing-amsing dari kita.
Sebagai mahkluk
ciptaan Allah, dan beragama Islam, kita hendaklah sentiasa mengamalkan segala
sifat-sifat mahmudah dan sentiasa menjadikan akhlak Rasulullah sebagai ikutan
bagi kita mengaplikasikannya di dalam kehidupan seharian.
Sebagai seorang guru
pula, adalah menjadi amanah dan tanggungjawab bagi kita untuk mengajar
anak-anak didik kita tentang nilai dan akhlak yang baik dan mulia bagi
membentuk masyarakat madani selaras dengan konsep ‘Baldatun Tayyibatun Wa
Rabbun Ghafur’.
AKHLAK BURUK, AKHLAK TERCELA
(AL-AHKLAKUL MAZMUMAH)
Sebagaimana
akhlak terpuji, akhlak tercela juga memiliki akar kemana satuan-satuannya dapat
dikelompokkan. Jika akar perilaku manusia ada dalam pikiran dan jiwanya, maka
akar penyakit akhlak tercela juga akan
selalu ada. dua akar penyakit akhlak buruk, atau akhlak tercela (Al-Ahlakul
Mazmumah) iaitu :
Pertama, penyakit syubhat. Penyakit ini menimpa
wilayah akal manusia, dimana kebenaran tidak menjadi jelas (samar) dan
bercampur dengan kebatilan (talbis). Penyakit ini menghilangkan kemampuan dasar
manusia memahami secara baik dan memilih secara tepat.
Kedua, penyakit syahwat. Penyakit ini menimpa
wilayah hati manusia, dimana dorongan kekuatan kejahatan dalam hatinya
mengalahkan dorongan kekuatan kebaikan. Penyakit ini menghilangkan kemampuan
dasar manusia untuk mengendalikan diri dan bertekad secara kuat.
Penjelasan dari Penyakit
Syhubhat
Lebih jauh lagi, penyakit syubhat
sesungguhnya berkaitan dengan pemahaman dasar manusia dan struktur
pemikirannya. Akarnya adalah ilmu yang belum sempurna dan mendalam bertemu
dengan kecenderungan jiwa untuk menyimpang (zaeghun). Allah SWT berfirman dalam
hal ini, (Ali Imran:7)
هُوَ
الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ
الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ
ۖ فَأَمَّا
الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ
الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ
ۗ وَمَا
يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ
ۗ وَالرَّاسِخُونَ
فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا ۗ وَمَا
يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿٧﴾
Maksudnya: Dialah yang menurunkan
kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran
itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" [183](yang tetap, tegas dan
nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau
pokok) isi Al-Quran dan yang lain lagi ialah ayat-ayat
"Mutasyaabihaat" [184] (yang samar-samar, tidak terang
maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan
hati masing-masing) adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke
arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran
untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut
yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya
yang sebenar) melainkan Allah dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam
pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama, berkata: Kami beriman kepadanya, semuanya
itu datangnya dari sisi Tuhan kami dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan
peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran.
Adapun orang-orang yang dalam hatinya
condong kepada kesesatan, Maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang
mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah untuk mencari-cari
ta'wilnya, Padahal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya melainkan Allah. dan
orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: "Kami beriman kepada ayat-ayat
yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami." dan tidak dapat
mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal.
[183]
Ayat yang muhkamaat ialah ayat-ayat yang terang dan tegas maksudnya, dapat
dipahami dengan mudah.
[184]
Termasuk dalam pengertian ayat-ayat mutasyaabihaat: ayat-ayat yang mengandung
beberapa pengertian dan tidak dapat ditentukan arti mana yang dimaksud kecuali
sesudah diselidiki secara mendalam; atau ayat-ayat yang pengertiannya hanya
Allah yang mengetahui seperti ayat-ayat yang berhubungan dengan yang
ghaib-ghaib misalnya ayat-ayat yang mengenai hari kiamat, surga, neraka dan
lain-lain.
Kerana itu, akar
penyakit ini dapat ditelusuri pada kemampuan dasar manusia dalam memahami;
adanya kelemahan logik atau penyalahangunaan logik; ketidakmampuan memahami
hakikat sesuatu secara benar; kesalahan metodologi dalam berfikir yang
menyebabkan lahirnya kesimpulan yang juga salah; dan penyimpangan pemahaman
keagamaan yang menyebabkan lahirnya bid’ah dan aliran sesat.
Orang-orang
yang menderita penyakit ini biasanya memiliki keberanian luar biasa terhadap
Allah SWT (baca: kebenaran), kegemaran luar biasa untuk berdebat, dan sifat keras
kepala dalam mempertahankan pendapat sendiri, sekalipun sesungguhnya ia tidak
pernah memiliki keyakinan yang kuat dan selalu ragu dalam segala hal.
Lawan
dari penyakit ini adalah ilmu yang benar dan mendalam, yang kemudian
menimbulkan keyakinan yang kuat yang tidak disertai keraguan. Pada akhirnya,
penyakit syubhat ini melahirkan kekufuran, bid’ah, dan nifaq.
Penjelasan dari Penyakit Syahwat
Adapun
penyakit syahwat pada umumnya lahir dari lemahnya kehendak hati (iradatul
khair) dalam hati seseorang, baik untuk melakukan kebaikan (positif) maupun
untuk melawan dorongan kejahatan dalam dirinya. Sebagaimana contoh, Allah SWT
berfirman tentang Adam as. (Tha ha: 115)
وَلَقَدْ
عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا ﴿١١٥﴾
Dan demi sesungguhnya, Kami telah berpesan [947] kepada Adam pada masa yang
lalu, tetapi dia lupa dan kami tidak mendapatinya mempunyai keazaman yang
teguh.
[947] pesanan
Allah ini tersebut dalam( ayat 35 surat Al Baqarah).
وَقُلْنَا
يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ
شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَـٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ
﴿٣٥﴾
Dan kami berfirman: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu
dalam Syurga, dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu
berdua sukai dan janganlah kamu hampiri pokok[37] ini; (jika kamu
menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari golongan orang-orang yang zalim.
[37] Pohon yang dilarang Allah
mendekatinya tidak dapat dipastikan, sebab Al Quran dan Hadist tidak
menerangkannya. ada yang menamakan pohon khuldi sebagaimana tersebut dalam
surat Thaha ayat 120, tapi itu adalah nama yang diberikan syaitan.
Dorongan-dorongan
kejahatan itu sendiri pada dasarnya berasal dari nafsu manusia, yang sebahagiannya
adalah keperluan dasar yang memberikan dinamik kehidupan kepada manusia. Nafsu
seksual, misalnya, pada kadar tertentu diiperlukan untuk mempertahankan
kelangsungan hidup umat manusia. Akan tetapi, ia menjadi kejahatan saat
tuntutan pemuasannya menjadi berlebihan dan cara pemenuhannya keluar dari jalur
syariah. Demikian pula nafsu berkuasa, misalnya, ia diperlukan untuk
menciptakan kemampuan memimpin dan bermasyarakat dalam kehidupan manusia.
Namun, jika kadarnya melampui batas yang natural dan cara pemenuhannya keluar
dari jalur syariah, maka ia menjadi ancaman bagi kebaikan.
Disamping
itu, Ibnul Qayyim juga menjelaskan jenis syahwat yang kemudian menjadi akar
dari semua bentuk dosa manusia. Adapun jenis syahwat itu adalah sebagai
berikut:
Syahwat kekuasan, bererti bahawa dorongan berkuasa dalam
diri seseorang begitu kuat sampai tingkat dimana ia mulai menyerap sebahagian
dari sifat yang hanya layak dimiliki Allah SWT. Hal ini dimulai dari yang
terkecil-senang dikagumi (sum’ah), senang disanjung di depannya (riya’), dan
merasa puas diri (ghuhur), sampai pada yang hal yang besar-sombong, angkuh,
jabarut, mengintimidasi, dan zalim. Syahwat inilah yang kemudian mendorong
manusia sampai pada tingkat yang lebih jauh lagi, iaitu syirik. Inilah dosa
yang membuat Fir’aun terlaknat.
Syahwat hawa nafsu, bererti bahawa ada
dorongan yang kuat dalam diri seseorang untuk menyerupai dalam berbagai bentuk
perilaku dasarnya. Misalnya, memiliki sifat benci, dengki dan dendam, gemar
menipu, membuat ulah dan makar, menyebarkan gosip, memfitnah, menyesatkan orang
lain, dan semacamnya. Syahwat ini biasanya mempertemukan antara kecerdasan di
satu sisi, dengan dorongan syaitan di sisi lain. Kerana itu, pelakunya
cenderung licik dalam pergaulan.
Keburukan akhlak “Kelemahan Akal dan Jiwa”
Demikianlah,
kita melihat bahawa kedua penyakit itu, penyakit syubhat dan syahwat, sama
bersumber dari kelemahan akal dan jiwa. Penyakit syubhat bersumber dari
kelemahan akal sehingga penderitanya tidak memiliki ilmu dan keyakinan. Adapun penyakit
syahwat bersumber dari kelemahan jiwa yang membuat penderitanya tidak memiliki
kemauan yang kuat sampai pada tingkat azam (tekad). Perhatikanlah skema dibawah
ini :
v Kelemahan akal -> Kedangkalan ilmu
-> Penyakit
Syubhat
v Kelemahan jiwa -> Kelemahan kemahuan
-> Penyakit
Syahwat
Sebab-Sebab Hati Tidak Bahagia Ialah
Kerana Adanya Mazmummah Didalam Hati.
Antara mazmummah utama yang menghilangkan
bahagia di hati ialah :
v Pemarah
Paling mudah dikesan atau dilihat dan
paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan
dan hati tentunya tidak terang.
v Pendendam
Tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar
di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas
dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau
tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit
jantung.
v Hasad
dengki
Amalannya hangus akibat hasad dengkinya
itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan. (tak elok dengki mendengki nih..)
وَمِن
شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ﴿٥﴾
(Al-Falaq 5)
Maksudnya: Serta dari kejahatan orang
yang dengki apabila dia melakukan dengkinya.
“Katakanlah: "Aku berlindung kepada
Tuhan Yang Menguasai subuh”
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa
Rasulullah saw. pernah sakit yang agak parah, sehingga datanglah kepadanya dua
malaikat, yang satu duduk di sebelah kepalanya dan yang satu lagi duduk di
sebelah kakinya. Berkatalah malaikat yang berada di sebelah kakinya kepada
malaikat yang berada di sebelah kepalanya: "Apa yang engkau lihat?"
Ia berkata: "kena guna-guna." "Apa guna-guna itu?"
"Guna-guna itu sihir." "Siapa yang membuat sihirnya?" Ia
menjawab: "Labid bin al-A’syam Alyahudi yang sihirnya berupa gulungan yang
disimpan di sumur keluarga Si Anu di bawah sebuah batu besar. Datanglah ke
sumur itu, timbalah airnya dan angkat batunya kemudian ambillah gulungannya dan
bakarlah." Pada pagi hari Rasulullah saw. Mengutus Ammar bin Yasir dengan
kawan-kawannya. Setibanya di sumur itu tampaklah airnya yang merah seperti
pacar. Air itu ditimbanya dan diangkat batunya serta dikeluarkan gulungan itu
ada tali yang terdiri atas sebelas simpul. Kedua surah ini (Surah ke.113 dan
114) turun berkenaan dengan peristiwa itu. Setiap kali Rasulullah saw.
mengucapkan satu ayat terbukalah simpulnya.
(Diriwayatkan oleh al-Baihaqi di dalam
kitab Halaílun Nubuwah dari al-Kalbi dari Abi Shalih yang bersumber dari Ibnu
Abbas.)
Keterangan:
Dalam kitab Bukhari terdapat syahid
(penguat hadis) yang ceritanya seperti itu, tapi tidak menyebutkan sebab
turunnya dua surah itu. Dalam riwayat lain ada syahid yang ceritanya seperti
itu dan menyebutkan sebab turunnya kedua surah itu.
Dalam riwayat lain
dikemukakan bahwa kaum Yahudi membuatkan makanan bagi Rasulullah saw. Setelah
makan makanan itu tiba-tiba Rasulullah sakit keras sehingga
shahabat-shahabatnya mengira bahawa penyakit itu timbul dari perbuatan yahudi
itu. Maka turunlah Jibril membawa surat ini (S. 113 dan 114) dan membacakan
ta’udz. Seketika itu juga Rasulullah keluar menemui shahabat-shahabatnya dalam
keadaan sihat wal ‘afiat.
(Diriwayatkan oleh Abu Na’im dalam kitab
al-Dalaildari Abu Jafar ar-Razi dari ar-Rabi bin Anas yang bersumber dari Anas
bin Malik.)
v Bakhil
Sentiasa merasakan orang lain
menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa
berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi
bersama..-derma) ** Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi
benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu
tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri
melalui makhluk.
v Tamak
Orang yang tidak puas dengan yang sedikit
nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air
laut walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis juga lagipun org tamak
selalu rugi.. ** Ingat! Yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai
atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh
dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu
sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.
v Tidak
sabar
Andainya perkara yang kecil pun tidak boleh
bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar.
v Ego
Ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan
seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar
dari sudut zahir mahupun batin.
v Riak
Terseksa sendiri kerana sentiasa
tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon-lakon di depan orang. Jika
ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan
amalnya.
v Cinta
dunia
Tidak dapat menderita, dapat pun
menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak
mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. biler mati cuma
bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah ** Cinta dunia merupakan "neraka
dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang
buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di
tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.
Kesimpulan Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya
disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH.
****Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA.**** Samada
bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita
tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua
akhirnya.
PERBEZAAN AKHLAK MAHMUDAH DAN AKHLAK
MAZMUMAH.
Mahmudah
|
Skop Perbezaan
|
mazmumah
|
|
sesuatu yang dianggap dan dizahirkan sebagai yang terpuji dan
cantik pada pandangan mata dan hati manusia secara fitrah dan estetika
|
definisi
|
yang terkeji, dibenci, dihina, dimarahi, dipulau dan sebagainya
oleh sgenap lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa dan agama
|
|
وَإِنَّكَ
لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ ﴿٤﴾
Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai
akhlak yang amat mulia.
(Al-Qalam:4).
|
dalil
|
وَمِن
شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ﴿٥﴾
Serta dari kejahatan orang yang dengki
apabila dia melakukan dengkinya
(Al-Falaq 5)
|
|
akan memberi impak dan implikasi yang mahmudah (positif)
kepada diri dan persekitaran pelakunya
|
impak dan implikasi
|
pasti memberi kesan yang mazmumah (negatif) dan
sangat buruk kepada semua.
|
|
Sabar, redha, syukur, tawakal, qanaah, zuhud, iffah, syaja’ah, taubat,
muraqabah.
|
Contoh-contoh
|
Hasad dengki, ghibah, namimah, tajassus, munafiq, riak, ujub,
takabur, marah, cinta harta/ kedekut.
|
|
Mendapat pahala dan ganjaran syurga
diakhirat kelak
|
Balasan yang diterima
|
Mendapat
dosa dan balasan neraka di khirat kelak
|
|